Auta sprowadzane z Niemiec cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Utarło się przekonanie, że są one w dużo lepszej kondycji aniżeli te dostępne na krajowym rynku, co wiąże się przede wszystkim z faktem, że Niemcy z reguły nie jeżdżą jednym samochodem przez dekadę oraz poruszają się na drogach dobrej jakości. Niemniej, zanim postanowimy przeszukiwać niemieckie strony oferujące używane samochody, warto pamiętać o kilku ważnych szczegółach.

Historia pojazdu

Tym, co w przypadku używanych samochodów przemawia za pojazdami zarejestrowanymi w Polsce jest możliwość bezpłatnego zweryfikowania historii pojazdu. Sprzedający (bez względu na kraj pochodzenia) chcą się jak najszybciej pozbyć oferowanego przez siebie produktu, dlatego bardzo często wprowadzają potencjalnego klienta w błąd. Historie o przekręconych licznikach czy sprzedaży pojazdu po poważnej kolizji jako auta bezkolizyjnego są na porządku dziennym. Na szczęście można to w bardzo łatwy sposób zweryfikować. Wystarczy znać numer VIN (ang. Vehicle Identification Number), czyli indywidualny, unikatowy i niepowtarzalny numer przydzielany każdemu samochodowi. Znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu oraz w kilku miejscach w samym aucie (np. na podszybiu od strony kierowcy). W jego skład wchodzą znaki, które zawierają w sobie takie informacje jak nazwa producenta, rodzaj nadwozia czy numer partii. Coraz więcej krajów tworzy swoistą bazę danych, w której zawiera się takie informacje jak np. rok produkcji, data pierwszej rejestracji, ilość właścicieli, przebieg, informacje o serwisowaniu pojazdu, czy brał udział w kolizji lub czy nie jest przypadkiem kradziony. Dzięki temu można w szybki i prosty sposób (wystarczy tylko znać numer VIN) zweryfikować informacje podawane przez sprzedającego, pozwalające na zakup samochodu, który nie będzie wymagał dodatkowych kosztów związanych z potencjalną naprawą.

Wbrew pozorom, Niemcy takiej bazy danych nie posiadają. Niemniej na rynku działa wiele firm specjalizujących się w przygotowywaniu raportów dotyczących historii pojazdów zarejestrowanych za granicą. Zlecenie przygotowania takiego raportu to relatywnie niski koszt w odniesieniu do potencjalnych kosztów, jakie będziemy musieli ponieść kupując auto o nie do końca sprawdzonej historii. Sprawdzenie numeru VIN to zatem jedna z pierwszych czynności, jakie powinniśmy zrobić przymierzając się do zakupu auta z Niemiec.

Bariera językowa a umowa kupna/sprzedaży

Podstawowym językiem w jakim Niemcy posługują się w „dogadywaniu” kwestii potencjalnej sprzedaży samochodu jest angielski. Umowa kupna/sprzedaży jest jednak stworzona w ich rodzimym języku co niejednokrotnie kończyło się składaniem zażaleń do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Nieznajomość języka może bowiem spowodować podpisanie umowy, która zawiera w sobie wiele zapisów niezwykle dla nas niekorzystnych, jak np. fakt, iż kupujący został poinformowany o wszelkich wadach i usterkach pojazdu (chociaż wcześniej o tym nic nie słyszał) lub dobrowolnym zarzeknięciu się gwarancji, co oznacza, że w przypadku awarii pojazdu będziemy musieli sami pokrywać koszty jej naprawy. Jak się przed tym zabezpieczyć? Warto poprosić o wysłanie wzoru umowy, którą należy przetłumaczyć (a potem zweryfikować jej zgodność z oryginałem przedłożonym do podpisu). W przypadku nieznajomości języka niemieckiego warto skorzystać z pomocy tłumacza, który będzie nam towarzyszył w trakcie oględzin i zakupu. Nie należy jednak brać przypadkowej osoby. Okazuje się, że wielu dealer’ów współpracuje z „tłumaczami”, którzy w perfidny i celowy sposób zatajają prawdziwą treść umowy.

Sprawdzenie stanu technicznego samochodu

Powszechną praktyką, która powinna być stosowana podczas zakupu używanego samochodu jest zweryfikowanie jego stanu technicznego w niezależnej stacji diagnostyki pojazdów lub warsztacie samochodowym. Obowiązkowy przegląd samochodów w Niemczech (tak zwany TÜV) odbywa się co dwa lata. W tym czasie auto mogło ulec poważnej awarii, o czym sprzedawca klienta nie poinformował, dlatego przed złożeniem podpisu na umowie kupna/sprzedaży warto takie auto sprawdzić. Jeżeli z jakiegoś powodu nie będziemy w stanie tego zrobić (wysokie koszty, bariera językowa) warto zabrać ze sobą zaufanego mechanika, który na miejscu sprawdzi stan pojazdu.